Amikor felhasználóként igénybe veszek egy szolgáltatást, mindig mérlegelem, hogy nekem megéri-e az adott előfizetés: egyszerűbb lesz-e annyival az életem, nyerek-e rajta valamit, vagy esetleg pénzügyileg járok jobban, ha pénzt áldozok rá? Szolgáltatóként azt gondolom, minden információt a felhasználóim rendelkezésére kell bocsátanom ahhoz, hogy ezt a kérdést ki-ki meg tudja válaszolni magának.
A levélben ezért 2 + 1 témát hoztam: egy áttekintő esettanulmányt, egy apró fejlesztést és egy tesztelési lehetőséget.
|
1. Áttekintő esettanulmányMódszertan, alapok
A vizsgálathoz kiválasztottam az 5 legtöbb lekérést produkáló forrást1,
és az általuk generált lekéréseket vizsgáltam. Ezen shopoktól legalább
heti 550 lekérés érkezik, így ők a Közepes (5.000 lekérés, 6.000 Ft /
hó) vagy Nagy (25.000 lekérés, 12.000 Ft / hó) csomagot használják. A
csomagonkénti veszteség a vizsgált webshopok körében — a shop saját
bevallása alapján, melybe beleszámították a munkadíjat, a csomagolási
költséget, a plusz fuvarköltséget is — átlagosan 2.250 Ft / csomag volt.
|
|
Átlagok és elmélet
A teljes havi átlagos lekérésmennyiségnek (6.248 lekérés / hó / shop)
az 1.13%-a akadt fenn az Utánvét Ellenőr szűrőjén, ami így 70
potenciális visszaélés megakadályozását jelenti. Ez optimista esetben2 157.500, pesszimista esetben3
26.250 forintos átlagos megtakarítást eredményez minden hónapban —
jóval a havi előfizetési díj fölött hozva vissza a befektetett pénzt.
Fordítsuk le ezt ROI-ra (return on investment), vagyis arra,
“hányszorosan” térül meg az előfizetésbe fektetett összeg! A fenti
lekérésmennyiség miatt Nagy csomaggal (25.000 lekérés, 12.000 Ft
havonta) számolva:
- optimista esetben 157.500 / 12.000 = 1312,5%, vagyis nagyjából 13-szorosan,
- pesszimista esetben 26.250 / 12.000 = 218.75%, vagyis kicsit több, mint kétszeresen
térül meg az előfizetési díj. Ez jól hangzik elméletben és átlagot számolva — nézzük meg, hogy milyen szélsőségeket fedtünk el!
A gyakorlat, és amit az átlagok elfednek
Ahogy látjuk, jelentős eltérés van a shopok között, már csak a volumen okán is: a “barkács webáruház” esetében 15 ezer, míg a többi shop esetében 3.200 — 4.600 körüli lekérésszámról beszélhetünk.
|
|
Barkács webáruház
Összesen 15.491 lekérés, 167 elbukott ellenőrzés szeptemberben, Nagy
csomag előfizetés. Jó esetben 200.400, rosszabb esetben 33.400 forintot
spóroltunk — ez 1670% és 278% közötti ROI-t jelent. Egészen közel
vagyunk a fentebb számolt átlagos, elméleti megtérülési arányhoz: ~2.8 —
16.7-szeres megtérülés.
Egészséges életmód webáruház
4.609 lekérés, 63 blokkolás, Közepes csomag. 141.750 optimista,
23.265 pesszimista forintot takarítottunk meg, a ROI pedig 2262.5% és
387.75% közötti érték lesz. Ez a legjobb esetet feltételezve majdnem
23-szoros megtérülést jelent, amivel személy szerint nagyon elégedett
lennék!
|
|
Összegzés
Mint látható, keresni kell az olyan eseteket, amikor az Utánvét
Ellenőr használatát “nem adja ki” a matek: csak a nagyon hatékonyan,
kevés át nem vett csomagot produkáló célközönséggel, vagy az át nem vett
csomagok miatt kis kárt szenvedő, alacsony havi rendelésszámmal operáló
webshopok esetén lehet kérdéses a megtérülés — a többi esetben szinte
biztosan (akár évente több százezer forinttal) jobban fogunk járni, mint
ha kockáztatánk az át nem vett csomagokat. Jegyzetek
1 Így hívjuk az Utánvét Ellenőrhöz
bekötött rendszereket. Ez elsősorban webshopot jelent, de nem
feltétlenül: takarhat akár egy CRM-et is.
2 Minden blokkolás külön vásárlási folyamat volt, minden át nem vevőt kiszűrt a rendszer. (100%-os hatékonyság)
3 Csak minden harmadik blokkolás volt
külön vásárlási folyamat, csak minden második át nem vevőt szűrt ki a
rendszer. (16.7%-os hatékonyság)
|
2. Vezérlőpult widgetek fejlesztése
Éppen ezért egy aprósággal továbbfejlesztettem a Vezérlőpulton található kiemelt blokkokat: már nem csak azt mutatják, hogy mennyi potenciális visszaélést blokkolt a rendszer/mennyi ellenőrzés futott be összesen, de már azt is kijelzi, ezek mennyi egyedi hash-re oszlanak el.
|
|
|
Ennek segítségével pontosabb képet kaphatsz arról, hogy az itt mutatott számok mennyit (sokat vagy kevesebbet) szépítenek a valóságon. Fontos, hogy az itt megjelenített, "szűkített" számok tényleg szűkítettek: egy hash a vizsgált időszakból szigorúan csak egyszer számítódik bele.
Vagyis ha egy vásárlód a vizsgált időszak alatt többször is vásárolt, vagy valaki több, különböző checkout folyamattal próbált vásárolni nálad, de fennakadt az ellenőrzésen, ezek mind csak egynek fognak számolódni (a saját kategóriájukon belül persze).
+1: Korlátlan csomag tesztelés
Ahogy látom, sokatoknak fogy el a napokban a havi kerete. Ha még nem próbáltad a korlátlan csomagot (vagy igen, de újra tennél vele egy próbát), írj egy e-mailt és kipróbálhatod 1 hónapig, ingyen! Igen, Black Friday-re is időzítheted a tesztelést... 😉
Ez egy jó hosszú levél lett - köszönöm, hogy elolvastad! Ha bármilyen kérdésed felmerült, írj vagy hívj (+36 20 923 8883) nyugodtan!
Üdv, Ottó
|
|
|